Thursday, 22 November 2012

Puasa Tasua' dan Asyura'

Alhamdulillah. Sekarang kita sudah berada di bulan Muharram 1434H. Di bulan ini, kita disunatkan untuk berpuasa sunah Tasua' dan Asyura.

Mengapa kita berpuasa pada hari Asyura?
Apakah hikmah disunatkan puasa 9 Muharram?

Mengapa kita berpuasa pada hari Asyura?
Sewaktu Nabi s.a.w berhijrah ke Mdinah, Baginda melihat orang-orang Yahudi pada hari Asyura.
Lalu Rasulullah bertanya:
" Berpuasa apakah kamu ini?"
Jawab mereka,
"Hari ini hari besar, pada hari ini Allah menyelamatkan Nabi Musa dan Bani Israil serta menenggelamkan Fir'aun dengan askar-askarnya. Maka Nabi Musa telah berpuasa sebagai tanda bersyukur kepada Allah kerana ini kami pun berpuasa."
Sabda Nabi s.a.w:
"Kamilah yang lebih berhak mengikuti jejak Nabi Musa daripada kamu"
Dari itu Nabi berpuasa dan menyuruh sahabat-sahabatnya berpuasa pada hari itu(Riwayat Muslim dan Ibnu Abbas r.a)

Disunatkan berpuasa 9 Muharram(Tasua') bersama dengan 10(Asyura).
Daripada Ibnu Abbas berkata: "Ketika Nabi berpuasa Hari Asyura dan memerintahkan agar berpuasa, Sahabat berkata; "Ya Rasulullah sesungguhnya ia adalah hari yang dibesarkan oleh Yahudi dan Nasrani. Nabi bersabda; "Maka jika tahun akan dating insya Allah kita akan berpuasa Tasua'(9 Muharram)". Ibnu Abbas berkata; " Maka belum sempat dating tahun hadapannya kecuali Rasulullah telah wafat". Hadis riwayat Muslim(1916).
Imam Syafie, Ahmad, Ishak dan lain-lainnya berkata;" Disunatkan berpuasa Tasua' dan Asyura bersama kerana Nabi berpuasa pada 10 Muharam dan telah berniat untuk berpuasa 9 Muharam". Atas dasar ini maka berpuasa Asyura ada tingkatannya; yang paling kurannya ialah berpuasa pada hari Asyura sahaja, lebih baik daripada itu ialah berpuasa 9 dan 10 Muharram. dan setiap kali bertambahnya puasa pada bulan Muharram maka ianya adalah lebih baik dan afhal.

Hikmah disunatkan puasa 9 Muharam;
Imam An-Nawawi berkata;" Para ulama dikalangan Sahabat kami(Syafieyyah) dan selain mereka menyatakan tentang hikmah berpuasa Tasua'(9 Muharram) dengan beberapa wajah;
1)Ianya adalah bertujuan menyalahi Yahudi(tidak sama dengan mereka) ketika hanya berpuasa Asyura sahaja.
2)Adalah bertujuan menyambung puasa Asyura dengan puasa seperti larangan Nabi berpuasa pada hari Jumaat semata-mata. Ini disebutkan oleh Al-Khattobi dan ulama-ulama lain.
3)Sebagai langkah berjaga-jaga ketika kita berpuasa Asyura, yang mungkin ditakuti kurang sehari anak bulan. Maka akan berlaku kesilapan hari ketika berpuasa. Maka boleh jadi puasa 9 Muharram itu adalah yang sebenarnya 10 Muharram".
Akan tetapi wajah yang paling kuat adalah yg pertama. Syeikh Islam Ibu Taimiyyah menyatakan; "Nabi Muhammad s.a.w telah melarang daripada menyerupai Ahli Kitab dalam hadis-hadis Baginda yang banyak seperti dalam sabda Baginda tentang Asyura;
" Jika aku hidup pada tahun hadapan maka aku pasti berpuasa Tasua'. Al-Majmuk al-Kubra.
Daripada Ibu Abbas beliau berkata; "Telah berkata Nabi Muhammad; "Berpuasalah pada hari Asyura dan selisihilah Yahudi( jangan menyerupainya), berpuasalah sebelum sehari ataupun selepasnya sehari". Hadis riwayat Ahmad (1/241) ibnu Huzaimah(2095) dan Al-Baihaqi.

Apakah hukum berpuasa Assyura sahaja?
Syeikhul Islam berkata; "Berpuasa pada hari Assyura adalah kaffarah(pengampunan) setahun dan tidak dimakruhkan mengifradkannya dengan puasa asyura sahaja. Al-Fatawa al-Kubra.
Ibnu Hajar Al-Haithami dalam Tuhfatul Muhtaj bab puasa sunat berkata; "Dan puasa Assyura tidak mengapa berpuasa pada hari itu sahaja".
Marilah kita bersama-sama puasa sunah Tasua' dan Asyura pada bulan Muharram ini. Jangan lepaskan peluang yang hanya datang setahun sekali ini. Semoga dosa-dosa yang telah kita lakukan diampuni oleh Allah s.w.t.

No comments: