Tafsir Al fatihah
Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI
Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-undang, Universiti Sains Islam
Malaysia (USIM)
SURAH ini dinamakan dengan
berbagai-bagai nama seperti al-Fatihah, Um al-Kitab, as-Sab’ai al-Masthani dan
lain-lain. Imam al-Qurtubi menghitung 12 nama Fatihah, sedangkan al-Alusi
menyebut sebahagian ulama mengira sampai dua puluh dua nama, sama ada secara
tauqif daripada nabi atau ijtihad para sahabat.
Ada pendapat yang menganggap surah
ini termasuk surah Madaniah berdasarkan kepada apa yang diriwayatkan oleh Ibn
Abi Syaibah, Abu Said bin al-A’rabi, at-Tabarani daripada Mujahid daripada Abi
Hurairah : menangislah iblis ketika diturunkan al-Fatihah di Madinah.
Menghimpun
Pendapat yang ketiga, ia diturunkan
dua kali, Mekah dan Madinah sebagai menghimpun antara riwayat-riwayat.
Nas-nas hadis yang menunjukkan
banyak kelebihan surah al-Fatihah antaranya :
1. Sebesar-besar surah dari segi
kelebihannya seperti riwayat al-Bukhari daripada Abi Said bin Mu’alla.
2. Tiada tandingan dan bandingan
dengan mana-mana surah dan kitab seperti Taurat, Injil, Zabur dan al-Furqan
daripada surah al-Fatihah seperti riwayat Imam Ahmad daripada Ubay bin Ka’ab.
4. Penyembuh penyakit seperti
terkena patukan ular, kala jengking dan lain-lain. Ini dinyatakan al-Bukhari
dan Muslim daripada Abi Said al-Khudri.
5. Kelebihan Fatihah jelas apabila
diwajibkan dalam setiap rakaat solat seperti riwayat al-Bukhari, Muslim dan
at-Tirmizi daripada Abu Hurairah.
6. Menyembuh penyakit gila seperti
riwayat Imam Ahmad, Abu Daud, an-Nasa’i, Ibn Sunni, Ibn Jarir, al-Hakim yang
mensahihkannya daripada Kharijah bin as-Salt at-Tamimi daripada bapa saudaranya
yang datang bertemu Rasulullah s.a.w. dan pulang, kemudian lalu di perkampungan
yang terdapat seorang lelaki yang dirantai dengan besi lantas kata keluarganya
: Adakah kamu boleh rawatnya, kerana kamu datang daripada sahabatmu (Rasulullah
s.a.w.) yang amat baik.
Aku pun membaca al-Fatihah selama
tiga hari sebanyak dua kali pada waktu pagi dan petang setiap hari, aku hembus
ke mukanya kemudian dengan izin Allah dia sembuh dan diberikan kepadaku 100
ekor kambing, aku datang kepada Rasulullah s.a.w. dan menceritakannya, sabda
Rasulullah s.a.w : Makanlah, siapa yang berjampi dengan bathil? Sesungguhnya
kamu berjampi dengan sebenarnya.
Inilah sebahagian daripada fadilat
al-Fatihah.
INTI PATI DAN KANDUNGAN
Al-Fatihah mempunyai makna-makna
al-Quran yang diasaskan dengan maksud-maksud secara ijmal, terdiri daripada
usul ad-din dan cabang-cabangnya seperti akidah, ibadah, tasyri’, iktikad
dengan Hari Akhirat, beriman dengan sifat-sifat Allah yang mulia, mengesahkannya
dalam beribadat, meminta pertolongan dan doa.Selain itu memohon hidayah ke
jalan yang benar di samping menetapkan iman dan jalan orang-orang solehin,
menjauhkan daripada golongan yang dimurka Allah dan yang sesat. Justeru
dinamakan Um al-Kitab kerana menghimpun segala maksud-maksud asas.
As-Shahid Hasan al-Banna dalam
risalahnya – Mukadimah fi at-Tafsir – berkata : Tiada syak siapa yang tadabbur
al-Fatihah yang mulia ini pasti dapat melihat kayanya makna dan keindahannya
serta keserasiannya, antara lain dapat dilimpahi cahaya pada hatinya.
As-Shahid Syed Qutb dalam tafsirnya
– Fi Zilal al-Quran antara lain berkata : Sesungguhnya surah ini mengandungi
inti pati akidah Islamiyah tasawwur Islami, perasaan dan harapan doa kepada
Ilahi yang diisyaratkan daripada hikmah pemilihan surah ini pada setiap rakaat
solat.
As-Syeikh Abdul Rahman Habannakah
al-Midani di dalam kitabnya Ma`arij at-Tafakkur membahagikan inti pati
al-Fatihah kepada empat :
1. Asas iman yang wajib diimani
hamba-hamba Allah yang diujinya ketika berkelana di dunia secara mesti.
2. Tuntutan Allah terhadap hamba-Nya
beribadat dan bergantung kepada-Nya tanpa sekatan dengan yang lain.
3. Agama pilihan Allah bagi
hamba-hamba-Nya yang diuji, hanya sirat al-mustaqim yang dapat kemenangan yang
disuruh pohon hidayah kepada-Nya.
4. Dua masa ujian, ujian di dunia
dalam kehidupan semenjak lahir dan hingga kiamat terhadap tuntutan Allah.
Justeru dinamakan surah ini Um
al-Quran kerana rangkuman segala inti pati al-Quran
TAFSIR AYAT PERTAMA
Basmalah maksudnya : Dengan menyebut
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Makna ayat ini ialah, akan
memulakan menyebut nama Allah sebelum setiap sesuatu dengan memohon pertolongan
kepada Allah dalam segala urusan, kerana Allah bersifat Maha Perkasa di atas
setiap sesuatu.
Ibn Jarir berkata : Sesungguhnya
Allah mendidik nabi-Nya Muhammad s.a.w. dalam melakukan segala pekerjaan
hendaklah dimulakan dengan nama-nama-Nya yang mulia dan dijadikan sunah bagi
sekalian makhluk-Nya sama ada percakapan, surat, kitab dan hajat-hajat.
Gesaan ini jelas dengan arahan Allah
dalam ayat pertama yang diturunkan dalam surah al-`Alaq. Justeru Allah
mukadimahkan ayat ini pada semua surah kecuali surah at-Taubah. Ini kerana
mengikut sebahagian ulama, ayat ini untuk memohon rahmat sedangkan surah at-Taubah
mengkisahkan tentang perang atau hukuman Allah.
Dicabut
Dinaskan dalam hadis riwayat Abu
Daud dan Ibn Majah daripada Abi Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang
maksudnya : Setiap sesuatu yang tidak dimulakan dengan basmalah, ia akan terputus.
Hadis ini dihasankan oleh an-Nawawi, maksud `terputus’ di sini adalah dicabut
daripada kebaikan dan berkat.
Al-Alusi dalam kitabnya – Ruh
al-Ma’ani berkata : Ulama khilaf adakah ayat ini khusus untuk umat ini atau
tidak? Abu Bakar at-Tunisi menaqalkan ijma’ ulama bahawa Allah mukadimahkan
setiap kitab-Nya dengan basmalah.
Dalam basmalah terdapat tiga nama
Allah, iaitu Allah, ar-Rahman dan ar-Rahim. Allah adalah nama bagi zat yang
wajib ada yang bergantung segala alam dengan-Nya seperti firman Allah s.w.t :
Hai manusia, kamu semua fakir (berhajat) kepada Allah, dan Allah bersifat Maha
Kaya lagi Terpuji.
Satu-satunya nama yang dikaramahkan
Allah ialah nama-Nya sendiri `Allah’ yang tidak disekutukan oleh mana-mana
makhluk termasuk manusia yang Islam atau bukan, yang bertamadun atau tidak.
Semuanya tidak menamakan anak-anak mereka dengan nama Allah. Inilah ajaib nama
ini.
Perbezaan antara Allah dan ilah,
iaitu Allah menunjukkan kepada nama khas bagi zat yang Maha Suci tidak
disekutukan dengan yang lain, yang bermaksud Tuhan yang diabdikan dengan
sebenarnya. Sebaliknya ilah menunjukkan umum, sama-ada kepada Allah, Tuhan yang
sebenar atau tuhan-tuhan lain yang bathil.
Ar-Rahman dan ar-Rahim menunjukkan
rahmat Allah yang meliputi sekalian makhluk. Ar-Rahman dan ar-Rahim apabila
disekalikan sebutannya memberi makna yang berbeza. Ar-Rahman lebih umum dan di
dunia ini, sedangkan ar-Rahim khusus untuk ahli taat di Hari Akhirat.
Sebaliknya apabila disebut ar-Rahman atau ar-Rahim sahaja, ia mewakili antara
satu sama lain seperti pendapat Syeikh Abdullah Sirajuddin di dalam tafsir
surah al-Fatihah.
Hikmah dikhususkan sebutan ar-Rahman
dan ar-Rahim dalam basmalah kerana beberapa perkara :
1. Supaya hamba-Nya tahu bahawa
Allah Tuhan mereka bersifat Rahman dan Rahim untuk menjadikan mereka taat dan
beribadah memohon kepada-Nya.
2. Nama ar-Rahman meliputi segala
alam yang kesannya dapat dilihat dan dibuktikan. Dan semua makhluk seperti
manusia, jin dan lain-lain dicipta dengan rahmat Allah, justeru dengan menghayati
kalimat ini menambahkan lagi ketaatan kita kepada Allah.
Kenapa disebut dengan nama Allah,
bukan Allah sahaja?
Persoalan ini timbul adakah diminta
harap atau doa kepada Allah atau nama Allah. Jawabnya : Dengan Allah, tetapi
Allah sendiri yang menyuruh bertawassul dengan nama-Nya, justeru tidaklah
menjadi masalah.
Kedua, al-Allamah Abu Su’ud
membezakan antara sumpah dan minta berkat, ini kerana kenyataan seseorang
dengan Allah boleh diandaikan sebagai sumpah dan juga tabarruk. Oleh itu
diletakkan nama Allah untuk membezakannya. Inilah yang sahih seperti kenyataan
ahli tahqiq daripada kalangan mufassirin.
Ibadah – Matlamat asal ciptaan jin dan manusia
AYAT ketiga (AR-RAHMAN AR-RAHIM).
Maksudnya : Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dua sifat ini diambil daripada
rahmat, ar-Rahman atas wazan – fa’lan – untuk menunjukkan lebih dan banyak,
kerana hendak diibaratkan dengan banyaknya rahmat.
`Ar-Rahman’ – sebahagian ulama
menganggap khusus untuk nama Allah dan tidak digunakan sifat yang lain,
hampir-hampir menjadi nama khusus. `Ar-Rahim’ – juga diambil daripada rahmat,
atas wazan – fa`ill – menunjukkan banyak tetapi lafaz `Rahman’ lebih banyak
hurufnya daripada `Rahim’. Dan keputusan kaedah oleh ulama bahasa Arab bahawa
bertambahnya binaan huruf menunjukkan bertambah maknanya.
Secara umumnya, Rahman memberi makna
segala nikmat yang besar. Sedangkan makna Rahim segala nikmat yang seni lagi
kecil. Ada pendapat yang mengatakan bahawa kedua-dua lafaz ini memberi makna
yang satu kecuali yang kedua menjadi penguat kepada yang pertama. Inilah
pendapat as-Sobban dan al-Jalal. Tetapi pendapat ini daif. Ibn Jarir
menegaskan, tidak ada di dalam al-Quran kalimah tambahan tanpa makna yang
dimaksudkan. Himpunan antara ar-Rahman dan ar-Rahim kerana beberapa perkara:
- Penguat pujian kepada Allah dengan
sifat rahmat-Nya yang memberi kesan kepada hamba-Nya.
- Meminta rahmat dan kasih sayang
bagi menunjukkan sangat suka dengan nikmat Allah, ihsan dan banyak
kurniaan-Nya.
- Isyarat kepada rahmat-Nya dengan
mengutus nabi akhir zaman sebagai rahmat untuk sekalian alam, termasuk
menurunkan al-Quran dan lain-lain.
- Isyarat kepada sempurnanya rahmat
Allah yang besar dan seni terhadap hamba-Nya di dunia dan akhirat.
Kebanyakan lafaz `Rahman’ digunakan
dalam al-Quran merangkumi rahmat kepada orang Islam dan bukan Islam. Sedangkan
lafaz `Rahim’ digunakan untuk rahmat yang khusus bagi orang yang beriman.
Justeru banyak ayat `ar-Rahim’ datang dengan ibarat `al-Ghafur’ Maha Pengampun
yang tidak dapat kecuali orang yang beriman. Inilah khusus al-Quran.
Himpunan antara ar-Rahman dan
ar-Rahim adalah di atas jalan takhsis (khusus) selepas umum. Inilah pendapat
Sheikh Abdur Rahman Habannakah dalam tafsirnya, Ma`arij at-Tafakkur. Ibn
al-Qayyim berkata: Himpunan antara ar-Rahman dan ar-Rahim mempunyai makna yang
cukup indah, iaitu ar-Rahman menunjukkan sifat yang berdiri bagi Allah,
sedangkan ar-Rahim menunjukkan bergantungnya dengan apa yang dirahmatinya,
seolah-olah yang pertama sebagai sifat dan yang kedua sebagai perbuatan.
Kemudian beliau menambah noktah ini : Kamu hampir tidak mendapati pada
mana-mana kitab. Inilah pendapat yang rajih mengikut ahli tahqiq.
Faedah sebutan ar-Rahman dan
ar-Rahim selepas lafaz `Rab al-`alamin’ ialah lafaz Rab menggambarkan
kebesaran, ketua dan kuasa. Boleh jadi tanggapan pandangan bahawa Rab ini amat
keras tanpa kasihan belas terhadap hamba-Nya yang sudah tentu diselubungi
hatinya perasaan takut dan putus asa. Justeru amat munasabah didatangkan dengan
jumlah ini untuk mengesahkan bahawa Rab ini bersifat Rahman dan Rahim. Abu
Hayyan dalam tafsirnya, Bahru al-Muhit berkata : Dimulakan dengan sifat
rububiyah jika Rab dengan makna ketua, tuan atau pemilik yang berhak diabdikan.
Jadilah ia sifat perbuatan baginya. Justeru sifat Rahmaniah dan Rahimiah
dinyatakan untuk membuka ruang cita-cita hamba dalam memohon keampunan
sekalipun sudah tergelincir.
AYAT keempat (MALIKI YAUMID DIN).
Maksudnya : Yang menguasai hari pembalasan. `Maliki’ dengan dipanjangkan `ma’
memberi maksud pemilik, sedangkan `ma’ tanpa dipanjangkan memberi maksud raja.
Kedua-dua bacaan ini mutawatir mengikut bacaan qurra’ yang sepuluh. Syeikh
Abdul Rahman Habannakah berkata : Dua bacaan ini saling menyempurnakan dalam
menunaikan makna yang dikehendakinya. Allah pada hari tersebut adalah raja pada
setiap sesuatu dengan kerajaan-Nya yang besar, tanpa sebarang sekutu dalam
kerajaan-Nya walaupun dalam bentuk gambaran sekalipun. Allah juga pemilik pada
hari tersebut yang tidak disertakan oleh mana-mana makhluk dalam pemilikannya.
`Yaum’ dengan makna hari, masa,
zaman dikehendaki juga dengan setiap sesuatu padanya yang maddi atau maknawi.
`Ad-Din’ bermakna agama atau disebut hari balasan dan penghisaban Allah
terhadap hamba-Nya. Syeikh Sirajuddin berkata : Ayat ini menegaskan beberapa
perkara:
- Ingatan kepada wujud dan benarnya
hari ini sebagai pembalasan.
- Ingatan kepada amalan yang baik
kerana pasti dibalas mengikut amalan masing-masing.
- Hikmah yang sebenarnya kerana
orang baik dan jahat tidak sama, justeru hari ini sebagai pemisah.
- Dalil bahawa semua hamba yang
mukalaf dikurniakan Allah akal, fikiran, ikhtiar dan kudrat yang memungkinkan
bagi mereka melakukan kebaikan dan kejahatan.
As-Syahid Syed Qutb mengibaratkan
ayat ini dengan gambaran yang besar lagi mendalam berhubung dengan keseluruhan
iktikad Hari Akhirat yang menjadi pemisah antara dua golongan manusia yang
beriman dan yang ingkar. As-Syahid Hasan al-Banna menafsirkan bahawa jika
perkara yang demikian, jadilah hamba yang mukalaf mencari kebaikan dan jalan
yang selamat lebih penting daripada segala-galanya. Sabda Rasulullah s.a.w. di
dalam hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibn Majah dan al-Hakim daripada hadis
Syaddad bin Aus: “Orang yang cerdik ialah orang yang sentiasa muhasabah dirinya
dan beramal untuk bekalan selepas mati.” Inilah juga kenyataan Umar al-Khattab
: “Hisablah (hitunglah) dirimu sebelum kamu dihisab.”
AYAT kelima (IYYAKA NA’BUDU WA
IYYAKA NASTA`IN). Maksudnya : Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya
kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.
`Iyyaka na’budu’- Makna ayat ini
seperti kata Ibn Abbas : Kami ibadah kepada-Mu dan tidak ibadah kepada yang
lain. Didahulukan kalimah `kepadamu’ daripada kalimah `kami ibadah’, bertujuan
kesungguhan prihatin dan orang Arab mendahulukan yang paling penting daripada
yang penting seperti jawapan al-Qurtubi. Didahulukan yang kena buat (maf`ul)
daripada perbuatan memberi maksud terbatas dan takhsis kepada ini sahaja. Dalam
ibarat yang lain – Ya Allah kepada-Mu saja kami ibadah dan kepada-Mu sahaja
kami minta tolong. Bahasa yang digunakan adalah ramai – kami ibadah dan kami
minta tolong, sedangkan mungkin pelaku ibadah seorang saja.
Abi Su’ud berkata : Ini kerana pengiktirafan hamba betapa lalai dan cuainya dia ketika berdepan di pintu Raja segala Raja (Allah) yang dimintanya pertolongan hidayah secara perseorangan, seolah-olah dia berkata : Hai Tuhan, aku hamba yang fakir lagi hina tidak layak untuk munajat-Mu secara bersendirian. Justeru aku sertakan bersama ahli tauhid dan aku berdoa bersama mereka, justeru terimalah doaku bersama mereka. Ini kerana kami semua ibadah kepada-Mu dan meminta pertolongan dengan-Mu. Syeikh Abdullah Sirajuddin dalam tafsirnya menambah sebab yang lain, iaitu digunakan `kami’ pada ibadah dan meminta tolong sebagai iklan betapa berhajatnya semua untuk ibadah kepada Allah yang menciptakan mereka.
Ibadah pada bahasa ialah kehinaan,
ketundukan dan kepatuhan. Pada syarak pula ialah:
- Perlaksanaan hamba segala
perbuatan dan perkataan yang disyariatkan Allah dengan disertakan ketaatan dan
ketundukan untuk Tuhannya.
- Ibn Khatir mendefinisikan ibadah
pada syarak dengan ibarat daripada himpunan kesempurnaan kasih sayang, tunduk
dan takut.
- Ibn Jarir mendefinisikan ibadah
ialah, taat, tunduk, patuh dan merendah diri sepenuhnya kepada Allah s.w.t.;
mengakui dan meyakini bahawa Allah sahajalah yang layak menjadi tumpuan segala
ketaatan, tunduk patuh, merendah diri, takut dan mengharap.
- Al-Alusi pula mendefinisikan
ibadah ialah, tahap tertinggi daripada segala ketundukan dan kepatuhan yang
tidak mungkin berlaku dari segi syarak dan akal mengerjakan ibadah selain-Nya.
Ibadah diasaskan kepada beberapa faktor:
- Ma’rifah kepada Allah dan iktikad
keEsaannya.
- Taat kepada Allah dengan apa yang
disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang melalui Rasulullah s.a.w.
- Pemerhatian bahawa kesemuanya itu
bagi melaksanakan kewajipan hak Allah seperti hadis Muaz yang bersama
Rasulullah s.a.w. ditanya tentang hak Allah terhadap hamba dan hak hamba
terhadap Allah.
Rahsia ibadah dan kesannya. Terdapat banyak kelebihan ibadah, antaranya:
- Menghampirkan diri kepada Allah.
- Dengan beribadah, hati, roh dan
jasad hamba menjadi sebati dalam ketaatan.
- Dengan beribadah dapat menukar
pengabdian yang umum kepada yang khusus.
- Dengan beribadah hamba berada
dalam pemeliharaan Tuhan.
- Mendapat kegembiraan daripada
Allah.
- Mendapat keamanan daripada Allah.
- Dapat mengecapi kemanisan iman.
`Iyyaka nasta`in’- Oleh kerana hamba
semuanya fakir dan berhajat kepada Allah Yang Maha Kaya, Kuasa dan Sempurna,
justeru permintaan hendaklah diadukan kepada-Nya juga. Hadis Mu’az, Nabi bersabda
: “Ya Mu`az, aku kasih kepadamu, aku wasiatkan supaya jangan kamu tinggalkan
selepas solat doa ini, `Ya Allah tolonglah aku untuk mengingat-Mu, bersyukur
kepada-Mu dan baik dalam beribadah kepada-Mu’.” (Hadis riwayat Ahmad dan Abu
Daud).
Meminta doa dan pertolongan kepada
Allah merupakan arahan Allah dan Rasul-Nya melalui nas-nas al-Quran dan hadis.
Hikmah didahulukan ibadah daripada
meminta tolong ialah:
- Ibadah adalah hak Allah, sedangkan
meminta tolong adalah permintaan mereka.
- Doa yang didahulukan dengan ibadah
amat mustajab, seperti doa orang berbuka puasa ketika berbuka adalah mustajab
kerana ia dilakukan selepas beribadah, iaitu ibadah puasa.
- Ibadah merupakan amanah yang besar
yang dipikul oleh manusia, meminta tolong kepada Allah nescaya Allah
menolongnya sehingga dapat ditunaikan hak ibadah dan dapat keluar daripada
kezaliman dan kejahilan.
- Konsep ibadah merupakan asal
matlamat ciptaan jin dan manusia, justeru perlaksanaannya dengan meminta doa
dan meminta pertolongan kepada Allah hingga akhir hayat.
Sirathal mustaqim – Mengapa kita
meminta hidayah?
1. Thabit dan tetapkan kami
sebagaimana pendapat Ali dan Ubay.
2. Tunjukkan kami.
3. Taufiqkan kami.
4. Ilhamkan kami.
Hidayah dalam al-Quran mengandungi beberapa makna :
- Hidayah umum bagi semua makhluk.
- Hidayah petunjuk dan mengetahui
kebaikan.
- Hidayah taufiq, ilham dan masuk ke
dalam hati.
Yang dimaksudkan hidayah di sini
ialah yang ketiga.
Selesai memuji Allah amat sesuai
meminta seperti firman Allah dalam hadis qudsi : Separuh untuk-Ku dan separuh
lagi untuk hamba-Ku, dan hamba-Ku apa yang diminta.
Inilah keadaan yang paling sempurna
selepas puji. Kemudian meminta hajat menjadi lebih mudah ditunaikannya seperti
pendapat Ibn Kathir.
- Sirathal Mustaqim. Sirath dibaca
dengan sad atau sin mengikut qiraat mutawatir. Dinamakan sirath kerana perjalanan
mudah tanpa menelusuri kepayahan dan kesibukan.
Lafaz sirath menunjukkan syariat,
hukum-hukum, nasihat dan peringatan, segala keterangan agama yang berkaitan
dengan akhlak hamba yang zahir dan batin dalam kehidupan dunia beribadat untuk
Tuhan mereka.
Ibn Jarir berkata : Ijmak ummah
daripada ahli tafsir semuanya bahawa sirathal mustaqim ialah jalan yang terang
yang tidak bengkang bengkok. Begitu bahasa semua orang Arab.
Kemudian ulama berselisih pada
mentafsirkan sirath, iaitu jalan. Sekalipun kembali kepada satu sahaja iaitu
mengikut bagi Allah dan Rasul, ada riwayat menyebut kitab Allah.
Di sini disenaraikan makna lain bagi sirath :
1. Mujahid mentafsirkannya dengan
kebenaran.
2. Kitab Allah seperti riwayat Ali
daripada Nabi s.a.w.
3. Agama Islam seperti pendapat Ibn
Mas’ud, Ibn Abbas, al-Hasan, Abu al-Aliah dan lain-lain.
4. Jalan yang membawa petunjuk
kepada agama Allah, seperti riwayat Abu Soleh daripada Ibn Abbas dan pendapat
Mujahid.
5. Jalan ke syurga seperti yang
dinaqalkan daripada Ibn Abbas.
Persoalannya kenapa orang Islam
meminta hidayah, sedangkan mereka telah diberi hidayah?
Terdapat tiga jawapan di sini :
1. Maksudnya, tunjukkan kami
sentiasa di atas sirathal mustaqim, dibuang perkataan sentiasa seperti pendapat
Ibn al-Anbari.
2. Maksudnya, thabit dan tetapkan
kami di atas petunjuk seperti percakapan orang Arab.
3. Maksudnya tambahkan untuk kami
hidayah.
Hidayah merupakan kurniaan Allah yang paling besar untuk hamba-Nya. Dengan hidayah perjalanan hamba berubah daripada suasana yang penuh dengan maksiat kepada limpahan cahaya iman dan ketaatan, yang akhirnya membawa kebahagiaan dunia dan akhirat.
Tanpa dinafikan hakikat hidayah
daripada Allah tetapi permohonannya hendaklah diteruskan kerana arahan Allah
dan Rasulnya s.a.w.
Sirathal-mustaqim ialah jalan yang
dipilih Allah untuk dirinya dalam perlaksanaan segala takdir, dan pilihan untuk
hamba-Nya daripada agama.
Sirathal mustaqim merupakan jalan
Rasulullah s.a.w. dan para nabi dahulu, dan inilah jalan yang diiltizamkam oleh
golongan yang diberikan nikmat Allah daripada kalangan nabi-nabi, siddiqin,
syuhada dan orang-orang solihin.
Berjalan di atas sirathal mustaqim
memerlukan kepada dua perkara asas :
1. Sentiasa istiqamah, thabit dan
tetap dalam melakukan perkara fardu dan sunat serta menjauhi daripada yang
haram dan larangan.
2. Keikhlasan yang benar dan
tawajjuh kepada Allah Tuhan Rabbul `Alamin.
Riwayat Imam Ahmad dan Ibn Majah
kadhi Thaubaa bahawa Nabi s.a.w. bersabda, Istiqamahlah kamu dan jangan
menghitung, dan ketahuilah sesungguhnya sebaik-baik amalanmu ialah solat. Dan
tidak menjaga wuduk kecuali orang yang beriman.
Riwayat Imam Ahmad daripada Anas,
sabda Rasulullah s.a.w., Tidak istiqamah iman seorang hamba sehingga istiqamah
hatinya, dan tidak istiqamah hatinya sehingga istiqamah lidahnya.
Imam Muslim meriwayatkan hadis
Sufian bin Abdillah al-Thaqafi, bertanya Nabi s.a.w. tentang Islam yang tidak
pula ditanya kepada orang lain lagi, sabda Rasulullah s.a.w., Katakanlah, Aku
beriman dengan Allah kemudian istiqamah.Justeru, gabungan daripada hidayah,
iman dan istiqamah dalam kehidupan Muslim merupakan inti pati kejayaannya dalam
mengikut sirathal mustaqim.
Ayat ketujuh (SIRATHAL LAZINA AN`AMTA
`ALAIHIM GHAIRIL MAGHDHUBI `ALAIHIM WA LADDHAALIN)
Maksudnya : (iaitu) jalan
orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan)
mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.
-Sirathal lazina an`amta `alaihim.
Selepas diminta hidayah sirathal mustaqim, diulangkan lagi maksudnya sebagai
penguat dan tafsiran jalan yang diberikan nikmat oleh Allah.
Allah sendiri mentafsirkan nikmat
kurniaan-Nya kepada golongan tertentu seperti maksud firman-Nya dalam surah an-Nisa’
ayat 69 dan 70 maksudnya :
Dan barangsiapa yang mentaati Allah
dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang
dianugerahkan nikmat oleh Allah, iaitu para nabi, para siddiqin, orang-orang
yang mati syahid dan orang-orang soleh. Dan mereka itulah teman yang
sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah kurnia daripada Allah, dan Allah cukup
mengetahui.
Golongan yang mendapat nikmat Allah
:
1. Para nabi dan rasul.
2. Para siddiqin.
3. Para syuhada.
4. Para solihin.
5. Para orang yang baik.
As-Syaukani berkata, diumumkan lafaz
nikmat supaya dapat dimasukkan semua.
Ayat ini sebagai dalil bahawa
sebesar-besar nikmat Allah ke atas hamba-Nya ialah nikmat hidayah dan taufiq
kepada iman.
Tanpa dinafikan nikmat yang cukup
banyak tidak mungkin dihitung seperti yang diketahui.
Amin – Penutup segala doa
GHAIRIL MAGHDHUBI `ALAIHIM WA
LADHAALIN. Selepas diterangkan ahli nikmat, disebut golongan yang terkecuali
daripada mendapat nikmat iaitu ada dua golongan :
1. Golongan yang dimurkai Allah.
2. Golongan yang sesat. Ibn Qutaibah
berkata : Sesat ialah hairan dan menyimpang daripada kebenaran.
Riwayat at-Tirmizi menyebut bahawa
Rasulullah s.a.w. menamakan golongan yang dimurkai ialah Yahudi dan golongan
yang sesat ialah Nasara. Hadis ini seperti kata at-Tirmizi – hasan gharib.
Tafsiran ini dikuatkan dengan riwayat Abdul Razzak.
Ibn Kathir berkata : Begitulah juga
pendapat Ibn Abbas, ar-Rabi’ bin Anas, Abdul Rahman bin Zaid bin Aslam dan
lain-lain.
Ibn Abi Hatim berkata : Aku tidak
tahu di kalangan mufassirin yang menyalahi tafsiran ini.
Amalan
Ibn Kathir membezakan antara
golongan yang mendapat nikmat dengan golongan yang tidak, iaitu jalan ahli iman
berdasarkan kepada kebenaran ilmu dan beramal dengannya. Sedangkan Yahudi
melupuskan amalan dan Nasara pula hilang pedoman ilmu. Justeru layaklah laknat
ditimpa ke atas Yahudi dan kesesatan bagi Nasrani.
Ini kerana golongan yang tahu dan
meninggalkan apa yang disuruh selayaknya dimurkai, berlainan dengan yang tidak
mengetahui disangkanya benar tetapi bukan sebenarnya, ini adalah sesat.
Sebenarnya kedua-dua golongan ini
Yahudi dan Nasara adalah sesat dan dimurkai, kecuali sifat yang lebih khusus
murka ke atas Yahudi dan sesat bagi Nasara kerana thabit dengan nas-nas hadis
dan athar.
Ayat ini membahagikan tiga golongan
manusia :
1. Golongan yang mendapat nikmat
Allah.
2. Golongan yang mendapat kemurkaan
Allah.
3. Golongan yang sesat dan
menyimpang daripada ajaran Allah.
Moga-moga Allah masukkan kita dalam golongan nikmat-Nya dengan sentiasa dapat hidayah dan taufik di atas landasan yang sebenarnya.
Moga-moga Allah masukkan kita dalam golongan nikmat-Nya dengan sentiasa dapat hidayah dan taufik di atas landasan yang sebenarnya.
Kenapa Allah menisbahkan kepada-Nya
pada nikmat, seperti ayat `yang telah Engkau kurnia nikmat’ tetapi pada
kemurkaan dan kesesatan tidak dinisbahkan kepadaNya seperti `yang Engkau telah
murka dan sesatkan ?’
As-Syeikh as-Sobuni di dalam Sofwah
at-Tafasir menjawab : yang demikian itu untuk mengajar hamba beradab dengan
Allah, iaitu kejahatan dan keburukan tidak dinisbahkan kepada Allah secara
beradab.
AMIN, maksudnya : Perkenankanlah.
Menurut sunah, selepas dibaca
al-Fatihah hendaklah dibaca `amin’ berdasarkan dalil riwayat Ashab as-Sunan,
Imam Ahmad dan lainnya daripada Wail bin Hujr daripada Rasulullah s.a.w. yang
menyuruh dibaca panjang `aamin’.
Dalam riwayat Muslim, Abu Daud,
an-Nasai dan lainnya daripada Abi Musa al-Asy’ari, sabda Rasulullah s.a.w. :
Apabila pada ayat akhir Fatihah, maka letakkanlah `amin’ nescaya diterima Allah
bagimu.
Imam an-Nawawi berkata : Ini gesaan
yang amat besar agar diaminkan. Kelebihannya jelas berdasarkan riwayat
Syaikhan, Ashab as-Sunan dan lainnya daripada Abi Hurairah bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda : Apabila imam menyebut amin, hendaklah kamu aminkan bersama,
kerana sesiapa yang aminnya bersamaan dengan amin malaikat, nescaya diampunkan
baginya dosa yang terdahulu.
Mengikut ulama, amin diertikan
dengan “Ya Allah terimalah doa kami”. Inilah pendapat al-Hasan dan az-Zajjaj.
Ia boleh dibaca panjang atau pendek
mengikut bahasa Arab.
Al-Hafiz al-Munziri berkata :
Dikatakan amin merupakan satu nama daripada nama-nama Allah. Inilah juga
pendapat Mujahid, Hilal bin Yasaf dan Ja’far bin Muhammad.
Dan dikatakan maknanya : Ya Allah
perkenankan.
Kalimah
Ada pendapat menyatakan maksud amin
ialah, begitulah yang diharap. Seperti yang dihikayatkan daripada Ibn al-Anbari
daripada Ibn Abbas dan al-Hasan.
Ulama-ulama nahu menyatakan amin
sebagai fi`el (nama perbuatan). Ia kalimah yang bukan daripada al-Quran secara
ijmak. Justeru disunatkan pemisahan antaranya dengan akhir surah al-Fatihah
dengan berhenti seketika.
Mengikut riwayat Abu Daud dengan
sanad yang hasan daripada Abi Zuhair an-Namiri, sahabat Rasulullah s.a.w. yang
apabila mendengar orang berdoa ia berkata : khatamkanlah doamu dengan amin
kerana amin seperti cop di atas surah.
Ini dikuatkan lagi dengan riwayat
ad-Dailami daripada Anas yang menyebut : sesiapa yang mengkhatamkan bacaan
Fatihah dengan amin, nescaya tidak kekal di langit malaikat yang hampir,
kecuali meminta ampun untuknya.
At-Tabarani di dalam kitabnya
ad-Doa’, dan Ibn Mardawaih dengan sanad yang daif daripada Abi Hurairah berkata
: Rasulullah s.a.w. bersabda : Amin, khatam Tuhan Rab al-Alamin di atas lisan
hamba-hamba-Nya yang beriman.
Al-Allamah al-Munawi dalam syarah hadis
ini berkata : Dengan makna bahawa amin mencegah doa daripada rosak dan ditolak,
seperti metrai di atas surah menegah daripada dizahirkan ke tangan orang yang
tidak layak.
Orang-orang yang menghendaki sesuatu
dan mengaminkannya secara bersekutu akan mendapatkannya dengan doa.
Inilah yang diriwayatkan daripada
Abdul Razzak, Ibn Jarir dan Abu as-Syeikh daripada Ikrimah katanya : Nabi Musa
berdoa sedangkan Nabi Harun mengaminkan dan Allah memakbulkan untuk
kedua-duanya.
Bacaan Fatihah menjadi syarat sah
solat mengikut kebanyakan ulama seperti Malik, Shafie dan Ahmad. Sedangkan
Mazhab Hanafi dan Abu Thur menganggap tidak wajib, tetapi riwayat Bukhari dan
Muslim, hadis Ubadah bin as-Somit daripada Nabi s.a.w. sabdanya : Tidak sah
solat tanpa bacaan Fatihah. Justeru pendapat jumhur lebih kuat dari segi
dalilnya.
Selepas menyelami makna-makna dan
maksud di sebalik tabir ayat demi ayat dalam al-Fatihah, didapati kalam Allah
tidak mungkin dapat difahami dengan sepenuhnya oleh akal manusia sekalipun
kebijaksanaannya dikurniakan. Inilah mukjizat al-Quran.
Makna dan maksud yang tinggi
nilainya dan fahamannya merumuskan dasar-dasar kehidupan Muslim sama ada dari
segi akidah, iman, syariat, akhlak hingga kepada tawajjuh kepadanya dalam
permohonan hidayah dan istiqamah di atas jalan yang lurus.
Mukadimah dengan sebutan nama Allah
sebagai pembuka bicara dan perbuatan orang-orang Islam yang hanya bergantung
kepada-Nya sahaja dalam harapan dan pertolongan.
Luahan daripada lubuk hati
kesyukuran yang mutlak kepada Allah di atas segala nikmat-Nya dijelmakan dalam
ayat yang kedua.
Sifat-sifat Tuhan dipaparkan satu
persatu bagi menggambarkan kekuasaan, kebesaran, kerahmatan, pemilikan mutlak
dan kerajaan pada Hari Pembalasan.
Pengistiharan kehambaan untuk
diabdikan hanya kepada-Nya sahaja, begitu juga permohonan dan pertolongan
diungkap selepas lidah dibasahi dengan pujian.
Kemudian pengkhususan permohonan
hidayah dilafazkan supaya sentiasa thabit di atas keimanan dan perjalanan
orang-orang solihin. Tambahan dengan penjelasan hidayah kepada golongan yang
Allah kurniakan nikmat.
Sebaliknya meminta berlindung
daripada golongan yang dimurka dan sesat dalam melayari kehidupan dan dijauhi
daripada jalan-jalan mereka agar sentiasa dalam inayah Allah s.w.t. Terangkum
di dalamnya kisah umat terdahulu
Termakbul
Ditutup dengan khatimah doa – amin,
semoga segala kehendak itu termakbul dan dimustajabkan Allah. Justeru surah ini
dinamakan Um al-Kitab kerana terkandung di dalamnya segala maksud-maksud asas.
As-Syeikh Hasan al-Banna dalam
penutup tafsir surah al-Fatihah mengungkap kata : Bersungguhlah kamu membaca
dalam solat dan lainnya dengan perlahan dan penuh perhatian, khusyuk dan
menghinakan diri, berhenti di setiap kepala ayat (tempat waqaf) dan berilah
hak-hak bacaan mengikut tajwid tanpa menyusahkan dan memayahkan diri sehingga
banyak menyibukkan lafaz-lafaz daripada makna-makna. Ini boleh menolong
kefahaman dan tiadalah sesuatu yang lebih manfaat untuk hati daripada membaca al-Quran
dengan tadabbur dan khusyuk
Artikel ehsan :
http://ibnuabbas.wordpress.com/2007/09/02/49/
No comments:
Post a Comment